Meillä vietetttiin vappua heittämällä talviturkki. Tai siis Sulo heitti. Me tyydyttiin Janin kanssa katselamaan rannalta, kun Sulo pulahti Littoistenjärvessä.

Noutoesinekin löytyi...

Tänään treenailtiin tottista ja hallintaa Paattisilla Heinosen Lauran opastuksella. Ensin tehtiin pientä kontakti- ja malttitreeniä. Aika kivasti sain Sulon hallintaan ärsykkeistä huolimatta. Kyllähän se ensin ryntää joka lelun perään, mutta tuli kuitenkin kutsusta luo aika mukavasti ja lähti seuraamaan mua. Malttia harjoiteltiin lisää  heittämällä dummya ja ampumalla starttipistoolilla. Sulo ei laukauksesta välittänyt oikein mitään, mutta olisi lähtenyt lentävän dummyn perään. Tässäkin sain sen kuitenkin nopeasti hallintaan. Seuraavaksi ammuttiin dummynheittimellä. En tiedä mitä tapahtui, mutta jostain syystä Sulo pelästyi ekalla kerralla heittimen laukausta, vaikka mun mielestä se ei ole yhtään kummempi kuin starttipistoolikaan. Sen jälkeen Sulo ei ollutkaan enää kiinnostunut dummysta sen enempää kuin mun nakeistakaan. Vaan kyyhötti mun jalkojen välissä peloissaan. Mä ajattelin, että no niin tässä tää sitten oli koko treeni. Onneksi tässä kohtaa otettiin pieni kahvitauko ja mä lähdin hetkeksi kävelemään Sulon kanssa muualle. Se rentoutti koiran uudelleen ja takaisintullessa Sulo oli taas aika lailla oma itsensä. Vähän rauhallisempi, mikä ei tosiaan ole huono asia...

Toisella treenipuoliskolla katsottiin jokaisen kanssa noutoa erikseen. Tätä mä olen odottanutkin, kun meillä tuo nouto on ollut ihan hukassa. Lauran neuvosta aletaan nyt tehdä pitotreenejä jollain ihan pienellä esineellä, kuten puupalikalla. Jätetään dummykin sivuun vähäksi aikaa, kun Sulo ei sitä suostu nätisti pitämään. Nätisti pitämisestä pitää tehdä Sulolle mielekkäämpää, ettei sillä noutoesineellä tarvitse enää leikkiä. Palkataan pitämisestä ja unohdetaan luovutuskin vähäksi aikaa. Nyt tuntuu taas kivalta yrittää itekseenkin, kun ei tarvitse vaan hakata päätä seinään yhden ja saman asian kanssa.

Tässä vielä muutama kuva treeneistä.

J-P, Pete ja Tigru sekä Nina ja Chester

Jari ja (Iso-) Sulo ja Laura

Klaus ja spinone Taisto

Sulo odottaa vuoroaan

Vielä näyttää hyvältä...

... mutta sitten pistetään hommat lekkeriksi.

Pidä!

Pthyi!

 

Houkutellaan ottamaan kapula suuhun

Tästä jatketaan pihatreenillä.